Valitse parhaat juoksukengät itsellesi tai lahjaksi

Millainen henkilö lahjansaaja on?

Parhaat vinkit ja neuvot oikeanlaisten juoksukenkien valintaan – tee viisas päätös!

Juokseminen on yksinkertainen kuntoilumuoto. Et tarvitse kuin sopivat vaatteet ja olosuhteisiin sopivat juoksukengät. Hyvät ja tarkoitukseen sopivat juoksukengät tekevät juoksemisesta myös mukavampaa. On kuitenkin yksilöllistä, minkälaiset kengät sopivat parhaiten kullekin juoksijalle.

Millainen jalka sinulla on? Sitä, kuinka jalkateräsi kiertyy sisäänpäin, kun jalkasi rullaa tai liikkuu askeltaessa, kutsutaan pronaatioksi. Pronaatio on ollut ehkä tärkein tekijä juoksukengän valinnassa sitten uudenaikaisen kengän tulon markkinoille 1990-luvulla.

Mitä pitää ottaa huomioon juoksukengän valinnassa?

Henkilöllä, jolla on juostessaan suuri sisäänpäin kääntyvä liike, sanotaan olevan ylipronaatio. Pientä sisäänpän kääntyvää liikettä puolestaan kutsutaan neutraaliksi pronaatioksi. Henkilöllä, joka astuu ulkosyrjällä, on jaloissaan alipronaatio. On ajateltu, että ylipronaatio lisäisi tiettyjen juoksuvammojen riskiä. Tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että kohtalaisen ylipronaation ja vammojen välillä ei ole olemassa suoraa ja selkeää yhteyttä. Juoksukenkiä valittaessa pronaatio on silti yksi merkittävistä huomioitavista asioista, mutta oikeanlaisten jalkimien valintaan vaikuttaa moni muukin tekijä.

Juoksukenkien ostoon vaikuttaa muun muassa kengän istuvuus, juoksutausta ja treenipohja, vartalotyyppi, juoksutekniikka, aiemmat ja nykyiset vammat ja tietysti se, millaista treeni tulee olemaan. Jos aiot juosta kovalla alustalla, kuten asfaltilla, tulee sinun valita tarkoitukseen sopiva kenkä. Juoksukengissä, jotka ovat tarkoitettu asfaltilla juoksemiseen, on parempi vaimennus, mikä tekee juoksemisesta miellyttävämpää. Sen sijaan juokseminen maastossa asettaa kengille erilaiset vaatimukset. Maastojuoksukengissä on matalampi profiili, jotta alustaan saa paremman tuntuman. Pohjassa on hyvä pito märkien juurien ja kivien varalta.

Hybridikenkä on hyvä valinta silloin, kun juoksulenkilläsi on sekä juoksua maastossa että kovemmalla alustalla. Juoksukenkien tulee istua napakasti, mutta tuntua mukavilta. Tämä tarkoittaa, että kengässä tulee olla hyvä kantaosa, jossa kantapää ei hölsky. Kengän tulee istua jalan ympärillä napakasti ja siinä täytyy olla riittävästi tilaa varpaille. Pitää huolehtia myös siitä, että kengät ovat pituussuunnassa tarpeeksi isot. Varpaiden jatkuva hankautuminen kengänkärkeä vasten voi tuntua ikävältä ja aiheuttaa kipua – varsinkin pidemmällä lenkillä. Kenkäostoksilla on hyvä muistaa, että:

Neutraali kenkä antaa vain vähän tukea.

Tuetut kengät jarruttavat nilkan liikettä sisäänpäin, mistä käytetään myös nimitystä pronaatiotuettu juoksukenkä. Jos juoksijalla on vahva ylipronaatio, kannattaa harkita siihen tarkoitettua tuettua juoksukenkää.

On tärkeää, että kengät tuntuvat jaloissa hyviltä

Juoksukengistä on tullut vuosien saatossa kevyempiä, mutta jalkineiden paino vaihtelee edelleen jonkin verran. Massa riippuu kenkien vaimennuksesta ja siitä, mihin tarkoitukseen kenkä on tehty. Painavammassa juoksukengässä on usein enemmän vaimennusta ja kevyemmällä kengällä taas on helpompi juosta. Minkälaiset kengät sinun tulisi sitten valita? Asia riippuu aiotun juoksumatkan pituudesta sekä siitä, minkälainen on juoksutyylisi ja aiempi juoksukokemuksesi. Sopivien kenkien valintaan kannattaa käyttää tarpeeksi aikaa, jotta ne varmasti istuvat hyvin omille jaloillesi.

Erilaisia juoksukenkiä ominaisuuksineen

Pitkän matkan juoksukengät ovat varma valinta, jos juoksija tarvitsee paljon vaimennusta. Kevyissä kengissä taas on vähemmän vaimennusta, ja ne sopivat lyhyemmille matkoille ja intervalliharjoitteluun. Kevyet juoksukengät sopivat hyvin myös kisajuoksukengiksi. Kevyet kengät voivat toimia myös pidemmillä matkoilla, jos juoksija niin kokee. Kaikista kevyimmät kengät on tarkoitettu kilpailukäyttöön ja voivat sopia myös intervalliharjoitteluun. Erittäin kevyissä kengissä on parempi juoksutuntuma, mutta vain vähän vaimennusta. Ne sopivat juoksijalle, joka on jo valmiiksi tottunut juoksemaan vähällä vaimennuksella.

Jos juoksija juoksee paljon, hänen kannattaa hankkia eri tarkoituksiin kahdet eri juoksukengät, joita vaihdella – kevyet kengät intervalleihin ja pitkän matkan kengät pidemmille juoksumatkoille. Mitä sitten tarkoittaa juoksukenkien droppi? Luku on kantakorkeuden ja päkiäkorkeuden välinen erotus. Korkeampi droppi on tavallinen perinteisissä juoksukengissä, koska se antaa kantapäälle hyvän vaimennuksen. Korkein droppi on noin 13-14 millimetrissä. Pienemmällä dropilla on puolestaan helpompi laskeutua niin, että jalka on suoraan vartalon alla. Silloin juoksuaskel on luonnollisempi.

Dropit on jaettu kolmeen kategoriaan: Matala droppi (0-4 mm), keskikorkea droppi (5-9 mm) ja korkea droppi (yli 10 mm). Useimmat juoksijat valitsevat keskikorkean dropin, jolloin jalka asettuu helpommin vartalon alle. Matalampi droppi mahdollistaa juostessa pohkeen ja akillesjänteen tehokkaamman käytön. Jos haluat matalamman dropin, suositellaan sitä laskemaan asteittain. Muutos dropissa rasittaa jalkoja eri tavalla kuin ennen. Mitä suurempi muutos tehdään, sitä rauhallisemmin täytyy antaa jalan tottua uuteen asentoon. Vaihto suoraan korkeasta matalaan aiheuttaa päinvastaista enemmän rasitusvammoja.

Korkeadroppiset kengät sopivat hyvin henkilöille, joilla on ongelmia pohkeen tai akillesjänteen kanssa. Korkea droppi voi olla hyvä valinta myös silloin, jos juoksija laskeutuu raskaasti kantapäälleen. Pienempi droppi sen sijaan sopii kokeneille juoksijoille, joiden askel on jo tottunut erilaisiin maastoihin, ja täten droppi tukee enemmän jalan omaa luonnollista astumista. Droppien valinta kannattaa aina suorittaa ammattilaisen kanssa, joka osaa neuvoa parhaimman mahdollisen kengän riippuen juoksijan omasta jalan muodosta. Vaihtoehtoja juoksukenkiin on tänä päivänä runsaasti.

Jokut tykkäävät myös niin sanotuista barefoot kengistä, joiden kanssa juokseminen tuntuu kuin juoksisi paljain jaloin.

Minkälaiset kengät sopivat talvijuoksuun?

Kun juostaan lumella ja jäällä, paras valinta talven lenkeille ovat tukevat maastojuoksukengät. Maastokenkien kuvioidut ja pitävät kumipohjat tai juoksukenkien nastat pitävät liukkaillakin keleillä hyvin. Talvijuoksuun sopivat kengät, joiden iskunvaimennus kestää hyvin myös pakkasta. Esimerkiksi GoreTex-kengät hylkivät vettä ja kylmää. Älä suinkaan jätä juoksukenkiä kotiin vain siksi, koska on tullut talvi. Kunnon varusteilla voit juosta turvallisesti ja mukavasti myös kylmän ja pimeän vuodenajan yli. Muista kuitenkin, että pimeällä täytyy huolehtia siitä, että näkee ja näkyy itse.

Jäisillä teillä juoksevalle harrastajalle on tarjolla kaksi vaihtoehtoa. Valittavana on sekä nasta- että kitkakenkiä. Aivan kuten autojen talvirenkaat, myös talvijuoksukenkien valinta riippuu paljon juoksijan omista mieltymyksistä. Nastakengät olivat pitkään varma valinta, mutta uusimpien kitkakenkien materiaali ja kuviointi on erittäin hyvälaatuista ja kestävää. Toiset puolestaan kokevat nastat hankaliksi ja jopa juoksua haittaaviksi, kun taas osa ei luota tarpeeksi kitkajuoksukenkien pitoon. Erityisesti Etelä-Suomessa jäisiä teitä voi olla enemmän odotettavissa talvilämpötilan heitellessä plussan ja miinuksen välillä.

Talvijuoksukenkiä valittaessa kannattaa kiinnittää huomiota myös muutamaan muuhun ominaisuuteen. Näitä ovat kenkien vedenkestävyys, varret, heijastimet, vuori ja pohjan pitävyys. Talvikengät on aina valmistettu vankemmasta ja kestävämmästä materiaalista, mikä takaa sen, että jalat pysyvät kuivina lumessa ja loskassa juostessa. Toisiin on jopa lisätty hieman vartta, jotta märkä pysyy jalan ulkopuolella. Heijastimet ovat pimeään aikaan tärkeitä, jonka vuoksi talvijuoksukengät ovatkin usein valmistettu heijastavasta neonvärisestä materiaalista tai niihin on lisätty useampia heijastimia.

Talvijuoksukengissä käytettävä vuoren materiaali ei ole yleensä aivan yhtä hengittävää kuin kesäjuoksukengissä, mutta ne takaavat sen, että jalka pysyy paremmin lämpimänä kylmälläkin säällä. Pohjan pitävyys on talvijuoksukenkien perusominaisuuksia ja nykyään kitkajuoksukengät käyttävät jopa samaa materiaalia, jota käytetään autojen kitkarenkaissa. Vaikka talvijuoksukengät voivat tuntua kalliilta, kannattaa ostopäätöstä tehdessä punnita niiden tarjoamia hyötyjä. Ne tekevät talvella juoksemisesta turvallisempaa ja tarjoavat juoksijalle paremman pidon. Hyvät kengät kestävät useamman talven ja samalla kesäjuoksukengät saavat lisää käyttöikää.

Sopivat juoksukengät maastoon

Suomessa on paljon erilaista maastoa, joka sopii juoksemiseen. Yleensä juoksijat suosivatkin metsäistä maastoa kalsean asfaltin sijaan. Maastossa juokseminen on pehmeämpää ja tarjoaa rauhallisen ympäristön luonnon keskellä. Maastoon valitaan kenkä sen mukaan, minkälaisilla poluilla ja reiteillä niitä tullaan käyttämään. Pururadalla ja metsämaastossa juoksemiseen sopivat hyvin yksinkertaiset juoksukengät, kun taas metsäpoluille ja polkujen ulkopuolelle kannattaa hankkia astetta paremmat maastojuoksukengät. Lisäksi on vielä olemassa erilaisia hiekka- ja sorateitä, joilla juokseminen kannattaa myös huomioida kenkiä valitessa.

Eri kenkien hankkiminen vaihteleviin maastoihin ei ole kuitenkaan välttämätöntä, eikä kovin käytännöllistäkään. Useimmiten maastojuoksulenkin varrella maasto muuttuu ja täten on hyvä valita kengät sen mukaan, minkälaisessa maastossa eniten olettaa juoksevansa. Maastokengissä ei ole paljoa joustoa ja vaimennusta, sillä pehmeä alusta hoitaa sen luonnollisesti. Materiaali ja vaimennukset ovat myös erilaisia muihin juoksukenkiin verrattuna. Saatavilla on laaja valikoima erilaisia maastojuoksukenkiä, mutta niiden ominaisuuksiin on hyvä kiinnittää huomiota. Tärkeimpiä maastojuoksukenkien ominaisuuksia ovat:

  • Matala profiili, joka takaa juoksijalle hyvän tuntuman alustaan
  • Materiaali, joka on tarpeeksi vahvaa kestämään oksien ja kivien aiheuttamat kulumat.
  • Pohjan pito ja kuviointi, jotka estävät märkiin juuriin ja oksiin liukastumisen.
  • Kengän tulee olla kevyt, hyvin istuva ja napakka jalassa.

Hyvä maastojuoksukenkä on sellainen, joka sopii mahdollisimman monelle maastolle. Se on vakaa, se suojaa ja istuu hyvin juoksijan jalkaan. Kenkä tukee ja sillä on kevyt juosta. Hyvillä maastojuoksukengillä on helppo juosta hiekkaisella tiellä, nurmella ja jopa mutaisessa maastossa. Kengän antama tuki on erittäin tärkeää, sillä usein maasto voi olla vaihtelevaa ja reitiltä löytyy yllätyksiä, kuten märkiä juurakoita, joihin voi helposti liukastua. Kenkien pohjan on myös oltava tarpeeksi pitävää materiaalia.

Hyvä maastokenkä on suunniteltu niin, etteivät hiekka ja sora pääse sen sisään aiheuttamaan ikäviä hiertymiä jalkoihin. Kannattaa valita kengät, jotka istuvat hyvin jalkaan, sekä tuntuvat napakalta ja kevyiltä. Matala malli antaa paremman tuntuman alustaan ja jalan luonnollinen askel toteutuu. Kengistä tulisi löytyä vettä valuttavat reiät, jotka varmistavat sen, että kenkä pysyy kevyenä kastuessaankin. Kenkien nauhojen sitomista varten on olemassa erilaisia keinoja, jotta ne pysyvät poissa tieltä, eivätkä aiheuta kompastumisia.

Tukea ja vaimennusta asfaltille juoksemiseen

Kaupungissa juostessa alustana on useimmiten kova asfaltti. Se on rasittavin alusta jaloille ja vaatiikin siksi kengät, jotka soveltuvat erityisesti kovalla alustalla juoksemiseen. Asfaltilla juoksemista ei myöskään suositella aloittelijoille, sillä heidän jalkansa eivät ole vielä tarpeeksi tottuneet juoksemisen tuomaan rasitukseen, ja kova alusta voi jopa pahentaa jalan vaivoja. Hyvillä kengillä juokseminen tuntuu kuitenkin hyvältä, ei rasita jalkoja ja tuo turvallisuutta. Esimerkiksi nilkan nyrjähdyksen riski on asfaltilla huomattavasti pienempi kuin maastossa.

Asfaltilla juoksemista pidetään kuitenkin turhaan pahempana kuin maastossa juoksemista erityisesti sen jalkoihin tuoman rasituksen takia. Asia on nimittäin helposti hoidettavissa valitsemalla itselleen sopivat juoksukengät – juostaanhan monet maailman kuuluisimmista maratoneistakin pääasiassa asfaltilla! Toki maratonien juoksijoilla on vuosien kokemus ja harjoittelu taustallaan, mitä aloittelijalta ei vielä löydy. Mutta siksi oikeanlaiset kengät ovatkin kaiken A ja O, kun puhutaan asfaltilla juoksemisesta. Ja tällöin kiinnitämme huomiota hyvin erilaisiin ominaisuuksiin kuin mitä huomioimme maastojuoksukenkiä ostaessa.

Hyvä juoksukenkä asfaltille on hyvin vaimennettu kenkä, jossa on suhteellisen tasainen pohja. Maastokenkien kaltaista pohjakuviointia ei tarvita asfaltilla, sillä liukastumisen ja kompastumisen riski on huomattavasti pienempi. Mitä uudemmasta harrastuksesta on kyse, sitä tärkeämpää on valita pehmeät ja hyvin vaimennetut kengät. Juoksijan kehittyessä voidaan vaihtaa kevyemmin vaimennettuihin kenkiin, kun jalka alkaa tottua enemmän kovalla alustalla juoksemiseen. Hyvä iskunvaimennus on kuitenkin tarpeellista myös kokeneelle juoksijalle, eikä siitä kannata kenkiä valittaessa tinkiä.

Sopiva juoksukenkä löytyy vain kokeilemalla. Onneksi urheiluliikkeistä löytyy asiantuntevaa henkilökuntaa, joka osaa opastaa oikean juoksukengän valinnassa. Juoksukenkiä ei koskaan kannata valita pelkän ulkonäön perusteella, vaikka väri tai kuosi kuinka hivelisi omaa silmää. Aamu ei myöskään ole parasta aikaa kengän valintaan, sillä jalka on usein turvonneempi. Kenkiä ei kannata myöskään kokeilla pelkästään paikallaan seisten, vaan ottaa rohkeasti spurtti läpi kaupan ja saada parempaa tuntumaa siihen miltä kengät tuntuvat jaloissa juostessa.

Kenkien hinnat – kuinka paljon hyvä juoksukenkä maksaa?

Kuinka paljon hyvät juoksukengät sitten maksavat? Hinta riippuu paljon kengän ominaisuuksista, merkistä ja laadusta. Peruskenkiä saa alle sadan euron ja alennusmyynneistä vieläkin edullisemmin. Erikoisominaisuudet voivat kuitenkin nostaa hinnan useaan sataseen.

Kannattaa tarkkaan punnita, minkälaiset kengät sopivat omiin juoksulenkkeihin. Joskus on hyvä hankkia kahdet tai jopa useammat parit eri tarkoituksiin, mutta aloittelija pärjää yksillä kengillä hyvin. Nautinnollisia ja turvallisia juoksulenkkejä!